Svartlistade i MIN bok

Eftersom jag är ensam diktator i landet Fitterbittan, så bestämmer jag ju helt själv var jag vill handla, när jag vill handla och hur jag, som då enligt alla mallar, tillhör den köpstarka generationen. Kan även läsas som att jag är evinnerligt gammal och har hunnit jobba ihjäl mig under rätt många år och haft ren tur med boendeköp och annat.

Japp, köpstark generation = gammal som gatan. Men det förstnämnda låter en aning bättre va?

Så håll i hatten, för det här blir långt. Jag är dessutom rätt petig eftersom jag jobbar mot butiker och med butiker (och mer skall det bli), men även typen som är jäkligt trogen om jag får bra service.

Med tanke på hur flyktig näthandeln är idag så är det ju just trogenheten (är det ens ett ord?) man som butik vill ha, men ibland undrar man?

Nåväl. Vi börjar med butik numero uno. Där jag hann lägga tiotusentals kronor innan det gick upp ett Liljeholmens, och det var först i våras. Greta & Anna i Borås.

För ett gäng år sedan när LdiR-mockasinerna började komma, och en del Pleasejeans, så råkade jag halka in på deras blogg och FB-sida. För de hade både mockasinerna och jeansen, så min första beställning var just ett par mockasiner och ett par jeans. Då hade de en väldigt välgjord och genomarbetad websida, men ingen webshop. Men jag är envis som synden, så jag ringde och frågade. Och visst absolut, det var trevligheten själv i andra änden av luren, bara jag betalade in på deras bankgiro först så skulle de skicka så fort de såg betalningen.

Nu råkar jag ju tycka att just snabb frakt är en sjukt viktig komponent om man skall driva en fungerande webhandel, men eftersom ingen webshop existerade så var jag okay med det. Och fick vänta en dryg vecka på mina grejor. Men då var jag fortfarande intet ont anande om vad som skulle hända.

Nästa köp var ytterligare ett par LdiR, men då var det lite akut. Så jag frågade om de kunde skicka direkt mot att jag betalade på bankgirot och skickade en skärmdump på betalningen. Jag hade inte tid att vänta en och en halv vecka eftersom jag skulle på semester. Jomen även där var de tillmötesgående. Så jag fick mina boots, men med en hake. Den fejkade (min känsla) trevligheten försvann, eftersom ingen av dem verkade förstå att det tar ett par dagar mellan min bankgirobetalning till de ser det på kontot. Under två dagar hann jag få både mail och telefonsamtal om att de MINSANN inte sett röken av pengarna. Och då var tonen helt annorlunda, och jag började lacka ur. Om man kör det upplägget och har butik så borde man rimligtvis vara väl medveten om exakt hur lång tid det tar innan bankgirocentralen har tragglat igenom betalningen.

Mail och telefonsamtal förvandlades från kvittrande kjamizar och puzzisar till väldigt enformiga meningar med versaler och många utropstecken. Av typen:

– VI KAN INTE SE VÅRA PENGAR ÄN VAR ÄR DE??? HAR DU BETALAT???

Då började känselspröten ana oråd. För så fort pengarna landade på deras konto kom kvittrandet och kjamizarna tillbaka. Men jag fortsatte handla lite mer sporadiskt, samtidigt som jag följde deras väg på Facebook.

I ungefär samma veva hamnade den ena av de två kollegorna från butiken i serien Småstadsdrottningar. Och om ni kollade på det så vet ni att det behövdes en skämskudde av storlek saccosäck. Jag klarade ett avsnitt. Näe, inte ens ett helt avsnitt förresten, för det var så jävla dåligt att jag skämdes å deras vägnar.

Efter det slog hybrisen till med full styrka. Känslan att man skulle vara tacksam över att få ynnesten att vara kund i just deras butik var överväldigande. Och samtidig började de samarbeta med miinto.se, istället för att fixa egen webshop. Men där fanns inte allt, utan det verkade/verkar som att större delen av försäljningen går via deras FB-sida och butikens blogg. Med enbart en modell som mannekängar kläderna. Och fokus på deras “produktbilder” har aldrig legat på hur plagget ser ut, utan snarare på hur Michaela ser ut i plagget. Very ointressant. Som exempel.

klanning
Bild lånad från Greta & Annas Facebooksida

Jag vet inte hur ni funkar, men jag kan inte för mitt liv föreställa mig hur den klänningen skulle se ut på mig. Dessutom döljer hon eventuella axelband/hur den ser ut upptill med det fixade håret. På 999 bilder av 1000. Jag är längre, fetare, har inte silisar eller ens i närheten av storleken på bröst. Och det här är den enda produktbilden. Jag vill se plagget, framifrån, från sidan och bakifrån. Helst på en bild där kroppen på modellen inte ligger i fokus. De vill väl sälja plagget och inte kroppen? Och så skriver de pris, i de flesta fall (men långt ifrån alla) märke. Samt telefonnummer till butiken för beställning.

Jaha? Men material, skötselråd, hur de är i storlekarna, färg (jo, jag ser färgen, men tror knappast att en mobilkamera gör färgen rättvisa? Sånt som jag vill veta när jag inte kan gå in i butiken och känna på tyget, prova själv och läsa tvättråden.

Då får man fråga, och som vanlig svennebanan får man svar ibland och ibland inte. På Facebook alltså.

svennefraga
Bild lånad från Greta & Annas Facebooksida

Som den här (och återigen döljer håret hur den ser ut upptill, och ja det är enda “produktbilden”). Den har fått en hoper kommentarer, och en solklar fråga – vad är det för märke?

Tji svar. Inte heller mer information än så, återigen, material, märke, tvättråd etcetc.

Då börjar jag bli motvalls kärring. Än mer motvalls blir jag när jag ser deras kompisar “kändisarna” kommentera. Och så klart få svar med både hjärtan och kramar.

Alla bilder nedan är lånade från deras Facebooksida

kandis1

kandis2

kandis3

kandis4

kandis5

You scratch my back – I’ll scratch yours?

Det osar katt om det där? Eller är det bara jag?

Eller snarare, är inte alla kunder lika fina?

Och så till det absolut i särklass sämsta svaret i världshistorien. Det har kommit en väldigt ny och jävligt snygg Pleasebyxa. Doppad i guld/brons (ser det ut som på bild), men den enda bilden de lagt ut är i bloggen. Som vanligt med mobilkamera där det är svårt att se hur de ser ut, men det syns att de är snygga.

Då frågar såklart en vanlig svennekund (precis som jag är, men det är inte jag som ställt frågan), det här.

kandis6

Förvisso får tjejen ett svar, men jag drabbas av en liten släng dåndimp när jag ser svaret. Istället för att lägga ut en egen bild så hänvisar de till Maggans instagram. För om Maggan med sitt kändisskap och väldigt många läsare handlar hos just G&A så blir ju jeansen automatiskt extremt mycket coolare. Tydligen? Ingen skugga på Maggan, om hon gillar jeansen så lägger hon ut dem, precis som jag lägger ut allt jag gillar. Med den lilla skillnaden att hon har betydligt mer makt att påverka. Jag har ingen makt alls.

Och såvitt jag vet är det väl ändå inte Maggan som är modell eller reklampelare för G&A, men kan man sko sig på kändisar så gör man det. Tydligen?

Det där beteendet känns ju osnyggt sådär i största allmänhet och får i alla fall mig att rygga tillbaka.

Vi tar grundreglerna igen. Som kund vill man ha vettiga produktbilder, information och pris. Här finns ingetdera.

Då hoppar vi tillbaka ett par månader i tiden. Innan jag slutade handla hos dem helt.

Först köpte jag en tröja, en dyr sådan, jag har inga problem att lämna kortuppgifter över telefon så länge jag slipper lämna siffrorna på baksidan kortet. Men, och det här är ett jävligt stort men av två orsaker. Dels är det ett gränsfall att man får göra just så, eftersom man inte bevisar att man är ägare av kortet man handlar på. Vilket betyder att man skulle kunna ta ett random kort och ringa och beställa. Inga koder, ingen underskrift. Det andra är att de inte förstår att det fortfarande är nätförsäljning och rätt ofta skriver att det inte är returrätt/öppet köp på reavaror köpta på nätet.

Stoppa pressarna! Vad har de missat där? Det handlar inte om öppet köp på nätet eftersom det inte åligger någon butik att de måste ha öppet köp, men handlar man på nätet kickar ju den där käcka lagparagrafen om distansförsäljning in. Som inte har ett skit med öppet köp att göra. Enligt Svea Rikes svintunga lagbok har man två veckor ångerrätt på allt som köps över internet. Nu hittar jag inte det inlägget, men jag gick in och kommenterade just precis om distansavtalslagen vid något tillfälle när de hade skrivit så och det var riktat specifikt till nätkunder.

Gissa om jag fick något svar?

Rätt gissat. Ingen kommentar på den kommentaren. De står över alla lagar, eller så är de bara väldigt okunniga.

I alla fall, jag beställde tröjan en onsdag, och betalade för den över telefon (strunt samma liksom, skulle något hända har jag lagen på min sida), de lovade att skicka på torsdagen för jag ville ha den till helgen. Och de säger ju själva att de har så sjukt snabba leveranser. Fredagen kom, ingen tröja. Jag mailade, fick det sedvanliga “jomen den är på väg, kram”.

Den kom onsdagen efter. I fel storlek. Då blev jag rätt sur eftersom den där känslan av att det var skillnad på kunder och kunder redan var rätt påtaglig. Så jag mailade att jag hade fått tröjan (till slut) men att det var fel, och att jag inte hade ett dugg lust att vänta ytterligare en vecka på att jag skulle bekosta frakt på något som inte var mitt fel, att den skulle landa hos dem, och sedan vänta på att de skulle verifiera att de fått tröjan för att sedan skicka en ny till mig.

Så jag skrev att jag ville att de skulle skicka den riktiga till mig samma onsdag, och att jag skulle returnera den felaktiga så fort jag fick bekräftat att MIN var på väg. Som svar kom ett mail där det i princip bara stod att “oj, sorry – det är klart vi löser”. Men ingen bekräftelse från Posten. Så jag postade inte den felaktigt skickade tröjan till dem utan väntade. Torsdagen kom och gick, inget paket. Fredagen likaså. Inget paket.

Då mailade jag igen. och fick till svar att “det inte var deras policy att skicka den rätta tröjan förrän den felaktiga kommit i retur”. Jahaja? Men mailet som bekräftade att de skulle lösa det två dagar tidigare då? Och vilken jävla policy? Jag skulle snarare kalla det för efterkonstruktion. Men jag gav mig inte, till slut skickade de rätt tröja och i samband med att jag hämtade ut den skickade jag tillbaka deras.

Under tiden fick jag ett antal mail, utan varken hjärtan eller kram. Det var mail med väldigt mycket utropstecken där det stod “vi har INTE fått din tröja i retur, var ÄR DEN??!!”.

Oh joy vilken kundservice.

Sen beställde jag en tröja till, på en måndag. Blev lovad att den skulle skickas under tisdagen. På torsdagen, efter att ha vittjat brevlådan och den inte fanns mailade jag och frågade om de verkligen hade skickat den på tisdagen som utlovat. Det exakta svaret löd:

– Vi skickade den i onsdags så den är nog på väg…

NOG? Och vad fan hände med tisdagen?

Den kom på fredagen, och efter att ha backtrackat den så postades den först på torsdagen.

Lögner, gränsfall regelbrott med kortbetalningar, brott mot distansavtalslagen, leveranser så långsamma att jag skulle kunna promenera fram och tillbaka till butiken och få det snabbare än deras utskick.

Och därtill vill de tydligen bara ha positiv feedback. För om någon skriver en negativ rad på den väldigt öppna sidan på FB får de svaret att det är “dålig stil” att använda det som kommunikationsmedel.

kunder
Bild återigen lånad av deras FB-sida. Och den talar för sig själv. Är inte det jättebra med negativ feedback med? Eftersom fler med samma typ av jacka kan hålla utkik efter samma problem utan att tro att det är deras fel?

Då blir man till slut svartlistad i min bok. Och ja, jag ser på antalet likes på Facebook att de har en hel hoper människor som faktiskt gillar dem. Jag sticker ut näsan nu och säger att det inte finns en snöbolls chans i helvetet att jag kommer handla så mycket som ett gem av dem i framtiden. För jag har handlat mer än de exempel jag gav, men försökte åtminstone dämpa mitt ordbajseri LITE hehe.

Men det jag undrar är om det beror på vad de själva åstadkommit eller om det beror på att de ridit på vågen av kändisar.

För jag heter ju varken Magdalena Graaf eller Johanna Toftby eller har varit med i någon sunkig dokusåpa. Och då verkar inte service eller ens vettig butiksdrift vara prioritet alls?

Slutligen, före Småstadsdrottningar snubblade jag över en artikel i Aftonblaskan. Om just den som verkar vara frontfigur i butiken även om hon har en fullvärdig kompanjon som mer sällan syns.

Screen Shot 2013-11-01 at 12.40.18 PM
Bild lånad från Aftonbladet, artikeln hittar ni här.

Den nyheten (som vanligt helt utan nyhetsvärde egentligen) var spiken i kistan för min del.

Har ni andra erfarenheter? För, som jag har sagt innan, det här är bara mina upplevelser och min egen högst subjektiva bedömning som före detta kund.

Butik nummer två kommer i ett annat inlägg. Eftersom jag gjorde slut på min kvota med ord i det här.

Ha en finfin shoppinglönehelg 😉

0 thoughts on “Svartlistade i MIN bok

    • Som sagt, givetvis subjektivt och mina erfarenheter. Men jag fattar inte riktigt arbetssättet. Och är så nedrans less på dem och det skiftande bemötandet.

  • Du är en klok kvinna och har helt rätt! (tycker jag som håller helt med dig! 😉 )
    Tycker snarast att du har haft väldigt stort tålamod och gett dom väldigt många chanser.

    Något jag snart inte har tålamod med är min internetuppkoppling… nu ska vi se om jag får iväg denna kommentar. Här fungerar uppkopplingen bara ibland, i korta stunder och jag börjar tappa tålamodet och koppla ner mig totalt!
    Morr!

    • Den kom igenom. Heja internätet! Och jag vet, inget bredband värsta sveket 🙂

      Jadu, antingen har jag haft tålamod eller så var jag bara väldigt trögfattad, eftersom det tog så lång tid innan jag fattade. Men det var väl mest när det började sticka ordentligt i ögonen att de där kändisarna fick någon slags specialbehandlingar. Orkar man (och det orkar man inte) lusläsa bloggar och sidor så ser man verkligen vilken prio det ligger på att leverera till de som är kända och där de kan få gratisreklam. Jag skulle snarare säga att det var fallet för dem, eftersom de troligen har ungefär 98% vanliga kunder som lägger sina pengar där – och nu är ju det bara min känsla – men skall två procent bli specialbehandlade när de inte står för den största sammanlagda intäkten? SUCK.

  • Var ju tvungen att gå in på deras FB sida. Jag har uppenbarligen tre vänner som gillar dem. Första nunan som tittade mot mig var din 😀 Har tyvärr aldrig fattat den affären. Men det räcker ju att andra gör det för att det ska gå runt.
    Klappa vovvarna ordentligt!

    • Haha, jag vet. Jag kom på att jag måste sluta gilla dem, men det har mest varit av nyfikenhet för att se om de bättrar sig eller om de fortsätter på inslagen bana. Jag förstår mest inte hur man kan sälja så in i bänken dyra kläder i Borås. Det är liksom inte staden som köper Cavalli för 5000 spänn?

      Vovvarna har fullt upp med att bära UGGs, men när de har slutat skall de klappas, promise. Klappa dina monster med.

      • Obegripligt att dessa dyra kläder går att sälja. Dessutom barnkläder i samma prisklass. Barnen hinner ta tre andetag så har de växt ur dem. Men det kanske finns snorrika människor i Borås.

        Yazza måste också bära på saker så fort hon blir exalterad, annars slår det över. Pepsi funderar vi på om hon faktiskt håller på och blir lite dement. Tanten är ju faktiskt snart 12 år. Annars är hon piggelin även om hon är lite stelare.

        • Jag vet inte riktigt men känns det verkligen som att Borås är Sveriges solsida? Jag tycker mest det känns som ett spel för galleriet, och att det där galleriet inte borde klara sig så länge med tanke på kläderna de säljer. Om jag köper ett par skor för två papp må det vara hänt, jag växer inte ur dem. Men precis som du säger, ungar gör det. Inte ens norrmännen i Strömstad är ju så jävla korkade att de köper svindyra barnkläder.

          Bär Yazza på era armar?

          12 år är en aktningsvärd ålder, men vår blev ju 14…så det är bara att hålla tummar och tår.

  • Kollade också deras fb sida när jag letade pleasejeans men köpte istället från biskopsgården som jag varmt kan rekommendera. En riktig webshop, många bilder på plaggen, svarade på mina frågor efter att jag bett dem mäta. Tyvärr har jag vader som inte synkar med pleasejeansen så jag fick returneta dem men inga problem med det. Fick ett mejl när dem tagit emot returen och en hälsning att jag var välkommen tillbaka. Proffsigt och snyggt gjort tycker jag. Att leka webbshop är en sak, en annan att verkligen göra det. Tack för mig, trevlig helg:)

    • Tur att du inte råkade köpa där då 🙂 Har inte testat Biskopsgården men jag har sett dem, jag favoriserar ju Selected Style. Men det är ju också en riktig butik plus webshop med BRA bilder. Och ja, precis som du säger, det är SÅ kundservice skall vara. 🙂

  • maria -jumbon med ett liv- lagervall says:

    Jag har aldrig varit i kontakt med den butiken.
    Hört talas om den “genom kändisar”, mycket Maggan.
    Lite äckligt med all gratisreklam. Men det är klart, hade jag haft butik hade jag säkert gjort likadant om jag fått möjligheten. Men, och det är viktigt, man får ju inte behandla vanliga kunder sämre.

    Nej tacka vet jag Mona. Jag beställde mina blingblingvantar på lördagen och fick dem på måndagen eller om det var tisdagen. Det kallar jag snabba ryck. Heja, heja!!! 🙂

    • Det är en sak med gratisreklam, en helt annan att vara en rövslickarbutik på kändisarna. Och att ha så jävla dålig koll, när de inte ens har en riktig webshopp. Det känns som att de inte har en aning om vad de håller på med, att det är en lek för dem, och ju mer tid på någon slags röd matta desto bättre. En uschlig känsla bara.

      Blev tvungen att kolla hur deras siffror ser ut. Internethandeln var illröda siffror och på det andra bolaget var det hyfsad (varken mer eller mindre än hyfsad) omsättning, men årsresultatet var på runt 100 papp förra året. Det går inte riktigt ihop va.

  • HA HA

    Var tvungen till o gå på fejjan o kolla vad detta var för några, hade tydligen 2 vänner lr rättare sagt personer jag känner som gillade deras sida, kollade några bilder och på en bild var jag nästan helt hundra på att ena modellen var en docka, för hon såg så plastig ut i nyllet nästan lite barbie ögon/blick på henne, Men var tydligen en riktig person för gick man in på hennes sida såg hon mer normal ut

    • Mmm…hon ser kanske inte så normal ut. Eller ja, det beror på hur man definierar normal, men lite mycket plast för min smak. Den andra tjejen ser ju däremot skitbra ut. Men hon syns ju nästan aldrig. Det är den som ser lite plastig ut som är kändiskåt som fan.

  • Precis den magkänslan hade jag när jag kollade på Småstadsdrottningar. Hur äkta är den attityden? Nej, alldeles för insmickrande för att vara mysig…. Och plast, ja det är väl bara förnamnet ….

    • Du klarade alltså att kolla på det? En bedrift 🙂 Jag klarar det mesta i form av dokusåpor men där gick tydligen min gräns. Skönt att inte vara ensam om magkänslan i alla fall.

  • Tillbaka från en liten tripp till Frankrike och vad får jag se? Brinner det i peruken hos tanten? 🙂

    Min ( i särklass) bästa ehandlare är Inet.se Bra info på sidan och extremt bra kundservice över telefon. Dom ringde till och med upp en gång och föreslog billigare grejor (med samma prestanda) än dom jag hade beställt. Sen att man brukar få en godisbit i paketet varje gång, det är ju inte fel det heller 🙂

    • Har inget emot Inet heller. Förutom när de var precis nystartade och jag jobbade på att konkurrera ut dem. Svårt att lista ut vem som van den striden.

  • Jag var ju också tvungen att kolla på deras FB-sida nu, och precis som du säger så ser man ju inte ett enda plagg i sin helhet. Jag vill så klart kunna se hur det ser ut från alla håll om jag ska köpa nåt.
    Jag har ju sett namnet på affären på t ex Maggans insta, men aldrig varit inne o kikat.
    O nu kommer jag aldrig handla av dem, det finns så många andra bra ställen man kan handla på 🙂

    • Mmm…har också sett det hos Maggan och varje gång jag ser det får jag en liten liten hjärnbränna. Men droppen var väl att skita i produktbild och hänvisa till Maggans insta. Då är man så himla cool.

  • Tack för ett jättebra inlägg och en underbar blogg!
    Jag “hittade” dig via Mona, och måste säga att du är “ett strå vassare”!
    Ha en trevlig helg!

        • En Annan Susanne says:

          Jag är faktiskt ingen bloggläsarmänniska. Skitirriterande men jag har hamnat här ändå. Men jag har läst Maggan i flera år, hittade till Mona, har skrattat så jag har tjutit emellanåt, och har hittat till dig tack vare henne. Ni är de bloggar jag läser. Jag läser såna som får mig att skratta, och jag kan fan inte för mitt liv förstå hur ni får till det emellanåt. Vad som rör sig i era hjärnor. Hur många ord finns det? Vad är det för popcornbrain som kommer på alla dessa saker att skriva om?

          Hur som. Keep it up. Ni gör ett svinbra jobb!

          • Nu gapskrattar jag. Och vet kanske inte om jag skall gratulera eller beklaga att du hamnat i bloggträsket. Säg inget till någon, men jag är asdålig på att läsa bloggar (förutom Monas) men antagligen hejdlöst egoistisk eftersom jag hellre skriver dem.

            Det bästa är ju att det finns en ocean av ord. De tar liksom inte slut. Men tack som fanken, för att du valde mig med, popcornhjärna eller inte 😉

          • En Annan Susanne says:

            I love popcornbrain. Man vet aldrig vad man får till morgonkaffet liksom.

            Du kan gratulera. Det är helt ok att vakna till er, morgonkaffe, padda och klädd i pyjamas. Man känner att man inte är ensam om popcornbrain, enda skillnaden är att jag inte bloggar. Men det gör ni ju så bra. Haha.

          • En Annan Susanne says:

            Alltså. Oj. Jag kanske måste förtydliga lite vad jag menar med popcornbrain (för det lät kanske lite konstigt). Tänk dig en kastrull när du poppar popcorn. Det poppar hela tiden. Ett popp är en tanke, och de behöver i te alls hänga ihop. Man får vad som helst som snurrar just då

            “Bilen ska besiktigas”
            “Farmor fyller 78”
            “Om man har två hemorojder, är de släkt då?”

            Ja, du fattar. Det var absolut något negativt. Ok?

          • Du, jag tänker rätt ofta (alltid) i bilder. Så det gick att räkna ut 😉 Och dessutom upplyser du kärringen som har spenderat dagar åt att fundera över varför älgar bajsar så smått när de är så stora. Plus en miljard liknande funderingar.

            Maken tycker det är smått irriterande att jag är så orelaterad, men det är han som inte är med på MIN röda tråd.

          • En Annan Susanne says:

            Bra. Då kan jag somna ikväll utan att fundera på om jag gjort någon ledsen utan att tänka mig för. 🙂

            Nu är det mat med maken, det blev inte chips och ostbågar till middag.

            Nu kommer jag ägna en del av kvällen till att fundera på varför älgar basar smått. Tack som fan!

          • Hah! Jag VET. För jag måste ju ta reda på allt, så det var min första fråga till länsveterinären i V. Götaland.

            Men du kan gott fundera över det till imorgon. Om du bara visste vad många sådana funderingar jag har.

            Är vrickad på riktigt.

  • Har aldrig handlat där.
    Och kommer aldrig att göra

    Mycket intressant läsning.
    Service är a och o.
    Jag slutar att handla om det inte finns

  • Bra inlägg! Huvet på spiken som alltid:-) Det blir spännande att se vad berörda har att komma med när de fått nys om denna tråden.
    Jag följer med spänning;-)

  • Tack tack och åter Tack! Underbara människa! Detta inlägg var det bästa jag läst på länge. Allt du skrivit om har jag funderar på länge! Deras sätt att nästan i panik sälja märkeskläder genom att hela tiden hänvisa vidare till “kändisar” Dessutom i sin blogg berätta hur mycket det kostar att köpa in vissa märken och att dom inte kan ta ut någon lön och gnälla över sin dåliga ekonomi! Men fylla läppar och bröst då finns det pengar!
    Sen undrar jag en sak, åka utomlans och köpa hem rassel sen sälja det här hemma på sin fb sida får man verkligen göra så???
    Lite lagom upprörd känner jag och mycket skit på ett brände kom det ur min mun. Men va fan jag måste bara få ventilera för man tröttnar!!!

    • Tack själv, jag trodde jag skulle få mängder med skäll efter det inlägget men inte…än.

      Jag får inte heller ihop deras siffror (boksluten som är offentliga på nätet) med de dyra inköpen, men det vet jag ju inget om.

      Och jag, precis som du, har försökt få ihop det där med privatinköpen utomlands med försäljning för butiken. Många gånger. Även det är gränsfall olagligt beroende på hur det sköts. Är det M som privatperson som köper och säljer är det ju inte knepigare än att vi vanliga säljer på Tradera, men så är det ju INTE eftersom hon använder butikens kanaler. Då kan hon handla för butikspengar, och sälja för butikspengar men det skall ju redovisas i bokföringen. Vilket vi inte vet om det görs eller inte, och momsredovisas. Kan ju spontant säga att det verkar krånglifiera bokföringen en aning.

      Som jag sagt innan, man får skriva HUR mycket man vill här. Du är i gott sällskap. Jag är ju själv en ordentlig ordbajsare 😉

  • Milda himmel, varför väntade de i ett halvår? Jag hade en kund i somras som drog 47 dagar över tiden på en tiodagarsfaktura. Då messade jag att om inte pengarna fanns på kontot dan efter så skulle jag begära betalningsföreläggande – och fick, dan efter, tillbaka ett buhuuuu, hur KAN du hota med kronokalle när jag ju har betaaaalat. Yeah right, liksom, pengarna fanns INTE där när jag morrade. Och jag är fortfarande irriterad på mig själv för att jag var 37 dagar snäll. Köp inte det du inte kan betala, liksom. (Nej, jag hade inte ringt KK dan efter förfallen faktura, men hey, fem gånger fakturatiden är INTE okej.)

  • Helt fascinerande vilka människor det finns. Fast jag tycker du lät dem hyssa lite väl länge. Eller så är det jag som är en arg bitch – en krävande kund och en lika petnoga leverantör. Kass service ger mig eksem.

    • Grejen var att jag egentligen sket i det fejkade beteendet, och en gång kan man ju fucka upp en leverans. Detta var ju före de/hon verkade få totalhybris. Alla gör missar liksom. Men sen…näää…aldrig mer.

      Och idag kollade jag deras FB-sida, de har lagt ut en bild på jeansen de hänvisade sina kunder till Maggans instagram. Med en bild på Johanna Toftby. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta? 😉

      Det verkar som (enligt bloggen) att hon skall vara med i ngt debattprogram om sociala medier. Jag hade kunnat mörda för att få sitta med i den panelen.

  • Hej!
    Först & främst får både min kollega och jag självklart be om ursäkt om du inte har varit nöjd med ditt köp och vårt tillvägagångssätt men just för att det tog tid att se BG betalningarna har vi slutat med den rutinen. Tror att majoriteten tycker idag att de får väldigt snabba leveranser av oss men detta är “bara” vad jag tror av de mailen och samtalen vi får.

    Tråkigt att du råkade för ett misstag från vår sida men gissar på att “mänskliga faktorn” finns hos de flesta av oss.

    När det gäller att detaljer på kläderna inte syns på bilderna på vår fb sida och instagram konto (som inte är butikens) vill jag påpeka att detta är ingen webshop. Vi har nu beställt en webshop som kommer att vara klar i januari för att vi skall själva kunna visa upp produktbilder så att hela plagget syns tydligt. Självklart vill vi för våra kunder och för vår egen del kunna ge en rättvisare bild på plaggen vi säljer.

    Vi har använt oss av facebook tillsvidare och tycker att det har fungerat rätt så bra (med kanske några undantag som i ditt fall)

    När det gäller att det är jag Michela som står för de flesta korten har det att göra att det är för mig väldigt smidigt att ta kort på mig själv istället för att anlita en utomstående person. Min kollega gillar inte att hamna på kort så rätt så naturligt val från min/vår sida. Gällande plastik kritiken tycker jag nog att det handlar om ett personligt val som jag tycker att jag står för.

    Vidare, råkar jag “känna” några kändare namn som handlar hos oss och som faktiskt betalar för sina varor. Ja, vi lägger ut deras bilder för vi ser det som en trevlig marknadsföring vilket får stå för oss.

    Självklart finns det säkert delade meningar om detta. Att vi inte lägger ut bilder på “vanliga” kunder har att göra med att vi inte vet om de vill hamna på våra sociala medier men vi kanske skall fråga dem framöver för att blanda mer de olika korten. Tack för tipset i så fall …

    Din kritik är lång och handlar om flera olika nivåer men du är välkommen att ringa eller maila till oss så kan vi absolut ha ett samtal om dina funderingar om du nu är intresserad av svaren …

    Man lär sig hela tiden i livet och jag hoppas att din kritik kan lära oss något nyttigt så att vi kan bli bättre.

    • Jag tänker inte gå i svaromål i bloggen eftersom mina åsikter kvarstår och är tydliga, däremot går det ju att utläsa av kommentarerna att det finns andra som undrar.

      Den stora frågan som kvarstår är ju dock hur du kan fortsätta mena att ni inte bedriver näthandel eftersom ni inte har någon webshop ännu, när ni i varje inlägg på både FB och butikens blogg understryker hur eventuella kunder kan beställa på nätet. Ni finns i butiken vissa tider enbart för att kunder skall kunna ringa in och beställa varor. Det är näthandel, som från företag till privatperson faller under distansköplagen. Oavsett om ni använder er av FB, Tradera, blogg eller instagram. De varor som köps utomlands marknadsförs dessutom både på din privata instagram men även genom butikens internetkanaler.

      Nåväl, min åsikt är klar och eftersom jag personligen inte är intresserad av vidare diskussion låter jag det vara och står fast vid min åsikt och mitt beslut.

      Däremot kanske de som läser min blogg har andra synpunkter. Precis som jag skrev är detta mina högst personliga åsikter och upplevelser, på min blogg.

  • Jomen, det kan bli fel, det kan det. Men då får man också gottgöra för det sen. Att vara dryg kommer man liksom ingen vart med. (Förresten skulle jag få hjärnblödning av att behöva skriva med touchpenna eftersom jag hade Hitler som maskinskrivningslärare på gymnasiet. Jag tittar inte på tangenterna när jag skriver. Och jag skriver nästan lika fort som jag pratar – även om det inte säger dig särskilt mycket. *s*)

    • Det är du inte ensam om, men det är svåååårare att göra på en padda. Vi kanske hade samma lärare? Och maskinskrivning? Verkligen? Du var tvungen att påminna om åldern? 😉

      • Ajavet. Vi var näst sista kullen som hade det ämnet, sen dog det. I vår skola, med 900 elever, hade vi tre datorer. I övrigt _mest_ elektriska skrivmaskiner, men också några analoga. Fast jag tänker att vi dinosar som behärskar det där har ett jädra övertag på pekfingervalsgenerationen. Enda abret är väl att de där knogjärnstangentborden aldrig kommer komma i produktion eftersom målgruppen numera är så försvinnande liten. Jag hade SÅ gärna velat ha såna.

        Spännande att du fick svar här i bloggen btw, även om det råkade vara i min svarstråd. Jag bara väntade på att de skulle hitta hit. Att inte göra det hade varit tjänstefel. Jag ser fram emot att få höra hur de försöker reda upp missförstånden och felen. *tar fram popcorn*

        • Hade ni datorer? Vad i helvete? Det kan inte jag ens minnas att vi hade? Vi hade elektriska skrivmaskiner med klisterlappar på tangenterna. Jösses vad gammal jag blev. Fast vi hade dator hemma, med DOS som operativsystem och som var en…väldigt avancerad skrivmaskin? 😉

          Sno lite popcorn av Mona vettja. Jag kände mig rätt så klar med mina åsikter genom inlägget, och så länge det är sansad ton kommer jag fortsätta släppa igenom det även om jag inte kommer ändra mig.

          • Fast jag tror att jag har räknat ut att du är miiiinst ett par år äldre än vad jag är. *slänger ungdomligt med håret* Det är möjligt att jag har fel, matte är inte min starka sida, men visst är du 60-talist?

            Jag kan dela popcorn med Mona. Det kan bli hur skoj som helst. 😀

          • Moahahaha! I så fall, hon hon kunde knipa sig över gränsen, så tror jag i alla fall att du är äldre än jag. Du har 13 månader på dig att vifta på om du räknar från första dagen på 70-talet. Gammkärring. 😀

          • Jamen då är jag äldre då! Men 13 månader är banne mig inget att vifta ungdomligt med håret över, det skall du ha klart för dig.

            Och hon knep lite längre än en dag 😉

          • Eftersom din mor knep förbi 60-talet o du är äldre än -ME_ med sina 13 månader så är ju den stora frågan äldre lr yngre än 7 månader och 7 dagar ???

          • Ha ha…. trots mina brister i matte så inser jag att Du e ca 6 mån och 15 dagar lr nåt sånt ÄLDRE ÄN MIG 😀

            Fast Mona e ju 60-talist så hon e ju LASTGAMMAL 😀

    • Du får ursäkta mig men med tanke på att jag inte vet vem du är och vilka misstag vi har nu gjort så har jag lite svårt att kommentera om vi har varit “dryga” eller inte.

      Vi väljer nog alla att skriva inlägg om olika saker, vilket får stå för var och en av oss men åter är du välkommen att maila ditt nummer så kan vi ha ett riktigt samtal om de misstagen du hänvisar här till.

      Varken Jessica eller jag är människor som är ute efter “missnöjda kunder” så olyckligt att du är en av dem.
      Åter, fb är ingen webshop men när den väl kommer ut så får du gärna titta på den och komma med åsikter då du verkar vara en person som har sådana vilket är självklart bra om man nu kan få möjligheten att bemöta den …

      Självklart gör vi fel, vi lär nog göra sådana även framöver men vi tycker själva att vi gör färre och färre då vi lär oss av tidigare misstag.

      Åter synd att du råkade ut för missförstånd eller fel från oss …

    • Ha ha… en annan tittar alltid på tangenterna fast kör en egen variant av pekfingervalsen genom att köra höger pek och långfinger vals det går mycket fortare än vanliga pekfingervalsen även om det inte går supersnabbt 🙂

  • Hej Alla!

    Jag bor i Borås, och jag trivs…kanske tolkade jag fel när jag läste in nedvärderande ton i att det finns väl inga som köper dyrt i Borås…Jovisst finns det det, precis som i många andra städer! Tja, i alla fall…Borås har rykte att vara regnigt och tråkigt och faktiskt, snobbigt 🙂 . Men här finns det alla sorter, precis som på andra ställen. Har du inte varit här så välkommen att s j ä l v bilda dig en uppfattning.
    Vad det gäller butiken så kommer jag med delade synpunkter. Jag har blivit väl bemött, absolut. Jag läser bloggen ibland och kan också sakna mer produktinfo, men det är väl bra attdet kommer med tiden om en webbshop är på väg. Och så till sist..jag tror många skulle göra likadant…marknadsföra plagg med att ” den kändisen ” har köpt detta plagg. För att det går, och för att det fungerar.

    • Nejdå, det var inget nedvärderande mot Borås (förutom just att det kanske regnar hela tiden, det vet ju alla hehe). Snarare att det är en liten stad och inte går att jämföra med Stockholm, Solsidan och sjutti på Schuttis (eller vad det nu heter)?

      En butik med grejor i samma prisklass som hade legat i Trollhättan, Karlstad eller Halmstad hade fått samma geografiska reaktion. Rent spontant känns det nästan bara som om Stockholm kan bära sådana butiker. Är du med på hur jag menar?

      Så nä, det handlade inte om Borås som stad. Dit åker jag stup i kvarten, inte så mycket numera kanske, mer förr. För att det är en kul shoppingstad i största allmänhet. Och nära till Lager 157.

      Min åsikt handlar enbart om alla köp jag gjort hos G&A, och bemötandet och vad som ser ut som en gigantisk skillnad i kommunikation med kändisar och “vanliga” kunder i butiken. Marknadsföringen och produktbilder är kass (på ren svenska). Kollar man på sidan är det alltid frågor om plagg och inte lika ofta svar.

      Sen, givetvis, finns det olika sätt att marknadsföra sig. Och ja, många hade säkert gjort likadant, men här ligger ju ett enormt fokus på bara kändisbilder och hänvisning till bilder på kändisbloggar.

      Reklam är liksom aldrig gratis. Det är vedertaget. Men eftersom det bara är spekulationer från min sida så lämnar jag just den tankegången där.

      Slutligen, precis som jag skrev. De har många likes och nöjda kunder. Jag är inte en av dem. Jag gissar att du precis som jag har butiker/företag som du inte gillar. Helt normalt, man kan inte älska alla och allt.

      Fridens liljor.

    • Fast nä, det var väl mer en fråga om jag hade dissat Borås, eller varit nedlåtande mot just stan – och så menade jag ju inte. När det gällde butiken var det ju både ris och ros 🙂

      Eller menade du Michaelas? Där det stod just inte så mycket, mer än ursäkta och att FB inte är en webshop? Fast med många fler ord.

    • Vad folk inte förstår är att Borås med sin bakgrund som textilstad har en enorm klick människor med fantastiska kunskaper om kläder och klädbranschen. Att det regnar hela tiden stämmer inte heller.

      • Fast du, jag tror folk vet det. Att det är en textilstad alltså. Det är ju nästintill omöjligt att missa. Men även ett hantverk som det blir mindre och mindre av eftersom det är billigare att handla utomlands. Och vädret var inte på allvar.

        Dessutom handlade inte inlägget om just Borås. Utan en butik som råkar ligga i Borås, och såvitt jag vet (rätta mig om jag har fel) inte säljer ett enda plagg som härstammar från just den anrika textilhandeln i Borås. Den geografiska placeringen av en butik som jag inte har bra erfarenheter av spelar ingen som helst roll.

        Däremot har jag aldrig hört det som Linn skrev, att Borås skulle vara snobbigt. Möjligen kommer det från “kriget” mellan Borås och Varberg, men som Göteborgare (där det regnar på tvären i nio månader av tolv) har jag never ever hört det.

        • Jag vet att DU vet att det är så. Mitt inlägg var bara en kommentar kring att folk i allmänhet inte vet. Sen att inget i butiken är från Borås stämmer. Men människor här är kvalitetsmedvetna när det gäller textil. That’s all.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.